divendres, 25 d’abril del 2014

Cova i avenc del Batlle Vell (Pontons, Alt Penedès)

Continuant amb la revisió de cavitats de l'Alt Penedès, presentem aquesta vegada dues cavitats de Pontons: la cova del Batlle Vell i l'avenc del Batlle Vell.

La cova ens fou mostrada per Alejandro Ferrer-Dalmau, veí de pontons i està ben documentada, ja que és un jaciment arqueològic. És ben coneguda a Pontons i quan es van fer les excavacions arqueològiques (1947-1950) la boca d'entrada estava taponada per una paret de pedra seca, probablement per utilitzar-lo de refugi-amagatall durant la guerra civil.

La cova ha donat materials des del Neolític Antic Postcardial (-4000 / -3500) a modern. Per a més informació sobre el jaciment arqueològic podeu consultar a patmapa.gencat.cat

De l'avenc únicament coneixíem una exploració de la SIE-CEA (2), l'any 1972, però no sabíem ni la seva situació ni les seves característiques. En un primer intent de localització, al setembre de 2014, a l'indret on la situa el mapa de l'ICC va ser infructuós: el lloc és un bosc de pins joves de molt difícil penetració i no el vam trobar. Afortunadament hem pogut contactar amb Pepe Cubillo, que té una casa rural a Pontons: "Les Canyes" (www.lescanyes.com) i que coneix la situació de l'avenc. No es va conformar d'acompanyar-nos, sinó que inclús va baixar amb nosaltres i ens va ajudar amb la topografia.

Aquest avenc també fou utilitzat com amagatall durant la guerra civil i al seu interior es poden observar una acumulació de blocs per a fer més confortable l'estada a l'interior.

Cova del Batlle Vell (Pontons, Alt Penedès)

Recorregut: 7,5 m
Desnivell: -1,6
Coordenades (UTM31N ETRS89):
                X: 376311
                Y: 4585250
                Z: 698 m
Terreny: Calcàries

Història: Coneguda de temps immemorials.
Situació: Des del km 9 de la carretera BV-2122, dins del nucli de Pontons, cal seguir una pista que puja en direcció a l'ermita romànica de Sant Joan de la Muntanya i que cal seguir durant 1.200 m i tot just passada la rasa de Pedrallisa, cal seguir a l'esquerra uns 60 m fins a una vinya, on deixarem el cotxe. Des d'aquí seguirem un ampli camí que surt a la nostra dreta i baixa amb suau pendent. Recorreguts 150 m hem de seguir un corriol que ens porta a la cova, oberta a nivell del sòl, i situada a uns 25 m del camí, prop de les restes d'un corralot.
Descripció: Una boca de 2,5 m d'amplada i 1,4 m d'alçada, en forta rampa, dóna accés a una sala de 3 x 4 m i una alçada de 2 2,5 m. A la paret N, a 1 m per sobre del nivell de la sala, hi ha una gatera que finalitza als 3,7 m.
Dades: J. de Valles i J. Cuenca.

Avenc del Batlle Vell (Pontons, Alt Penedès)

Recorregut: 33 m
Desnivell: -6 m
Coordenades (UTM31N ETRS89):
                X: 376467
                Y: 4585276
                Z: 705 m
Terreny: Calcàries
Història: Coneguda de temps immemorials.
Situació: Des de la cova del Batlle Vell seguirem el camí avall uns 50 m, fins que trobarem a la dreta un ampli camí que seguirem 100 m fins a trobar a la dreta un corriol gairebé imperceptible, on hem deixat una fita (ETRS89 376444 - 4585316). Seguirem el corriol uns 50 m, entre un atapeït bosc de pins. La boca, tapada amb branques per evitar la caiguda d'animals, és difícil de localitzar.
Descripció: Una boca arrodonida d'1 m de diàmetre dóna accés a un ressalt de 2, m que ens porta a dalt d'un con d'enderrocs. Per l'Est podem baixar fins a una saleta que finalitza als 6 m; i per l'Oest el con d'enderrocs dóna a una sala plena de blocs , alguns d'ells apilats per la mà de l'home. Per la dreta podem arribar al punt de màxima fondària de la cavitat i, poc abans, una estreta galeria ens porta a la saleta que hem mencionat en primer lloc. Seguint endavant arribem a la sala final de la cavitat, de 7,5 m de llarg i una amplada màxima de 3 m. A la part final de la sala hi ha una gatera impenetrable que sembla finalitzar als pocs metres. Al sostre de la sala hi ha una cúpula de 2,5 m d'alçada.
Dades: J. de Valles i J. Cuenca.

Bibliografia

(1) FERRER, A. (1954).- "La cueva del Batlle-vell, de Pontons (Barcelona)" Ampurias (15-16):117-132 (Topografia)

(2) SIE-CEA (1972).- "Actividades correspondientes al mes de febrero - 1972" S.I.E. Información (3):

Han participat:
- Jaume Ferreres (Espeleo Club de Gràcia)
- Jordi de Valles (Espeleo Club de Gràcia)
- Josep Cuenca (Grup d'Espeleologia de Badalona)
- Pepe Cubillo (www.lescanyes.com)

Nota: Amb data 12-1-2015, rectifiquem les coordenades de l'avenc del Batlle Vell (i la de l'inici del camí), ja que per error s'indicaven com a ETRS89 i en realitat eren ED50.