dilluns, 16 de febrer del 2015

Avenc de la Rasa de Savallà (Llorac, Conca de Barberà)

L'any 2011, un excursionistes ven localitzar un petit forat a la rasa de Savallà, de no més de 20 cm de diàmetre. En una segona ocasió (2013), el forat ja tenia 1 x 0,40 m.

A principis del mes d'octubre de 2014, en Jaume Ferreres va ser informat de l'existència d'aquesta cavitat.
En una primera inspecció, troba la cavitat, d'1 x 1,50 m i sondeja el pou en uns 9 m. Els laterals de l'entrada estava ocupat per uns blocs inestables que caldria retirar per a fer més segur el seu descens. Tot i que la rasa baixa eixuta, sent com l'aigua s'escola a la cavitat.

Després dels aiguats del mes de desembre ens dirigim a la cavitat per a explorar-la. En Jaume, que ens guia i va el primer arriba a la cavitat i es troba, amb gran sorpresa, que la boca, que hauria de ser d'1 m, és ara una gran boca de 5 m de diàmetre, així que no caldrà netejar la boca.

Un gran pi de més de 12 m ha caigut a l'interior de l'engolidor; les seves arrels es troben a la base del pou i la copa arriba fins a l'exterior. Tota l'aigua de la rasa s'escola per la cavitat.

La instal·lació de la cavitat és delicada, doncs hem d'evitar tocar les parets dels primers metres, força inestables, pel que hem de fer servir tres pins (un d'ells un xic allunyats).

Avenc de la Rasa de Savallà (Llorac, Conca de Barberà)

Recorregut: 21 m
Desnivell: -12,5 m
Coordenades (UTM31N ETRS89):
                X: 356276
                Y: 4602177
                Z: 622 m
Terreny: Calcàries
Història: Primera exploració ECG i GEB (2014)
Situació: La carretera T-243/C-441 creua el riu Corb per un pont al km 3,5. Tot just passat el pont girarem a l'esquerra i agafarem una pista enquitranada que porta a Savallà del Comptat. De seguida trobarem una esplanada on deixarem el cotxe. Seguirem uns metres per una altra pista (aquesta de terra) i als pocs metres la deixarem per a seguir un camí paral·lel a la rasa durant uns 200 m, per a baixar fins a la rasa de Savallà, on trobarem la cavitat fàcilment al llit de la rasa.
Descripció: S'inicia la cavitat per una boca arrodonida d'uns 5 m de diàmetre, que dóna pas a un pou de 10,5 m pel que s'escola la totalitat de l'aigua de la rasa. Els tres primers 3 m del pou estan oberts excavats en terra i sorra i la resta en calcària. Als 5 m de fondària el pou s'eixampla i la base té unes mides de  6 x 9 m, totalment ocupada per un con d'enderrocs, entre el qual s'escola l'aigua.

Han participat:
- Jaume Ferreres (Espeleo Club de Gràcia)
- Jordi de Valles (Espeleo Club de Gràcia)
- Josep Cuenca (Grup d'Espeleologia de Badalona)